בחנייה שבמלון "סיקס סנסס" בשחרות, כאשר השמש מתחילה לשקוע, זו גם ההזדמנות לפגוש במלא ההיצע המקומי של BYD הכולל את אטו 3, טאנג והאן.

ההשראה לדרך
אין ספק כי מאז שפגשתי במכוניות של המותג הסיני בתערוכת ז'נבה 2010 חלו בהן ובו שינוי עצום. אז הוצגו מכוניות שנראו כמו העתק של טויוטה, ואנשי BYD הבטיחו כי יגיעו לישראל תוך שנה. היום, ובניגוד ליצרנים סיניים אחרים, הם נוחתים בישראל עם יותר מדגם אחד, והדגמים שלהם מקוריים בעיצובם, עדכניים ומושכים. טאנג הגדול ומכונית הנוסעים האן הנאה – שישווקו כאן בהיקף מוגבל במסגרת התקינה המאפשרת יבוא של 400 יחידות לרכב ללא תקינה אירופאית מלאה – מוצעים גם ברמת מחירים גבוהה ומכוונים עצמם גבוה יותר.

האם הדרך הקוריאנית – לשכור מעצבים אירופאים מצליחים ומנוסים – עובדת גם כאן? לפי התוצאה ב-BYD, כנראה שכן; וולפגנג אגר, שהיה המעצב הראשי של אודי נושא בתפקיד זה מספר שנים אצל היצרן הסיני. העובדה שלמכונית הזולה אך החדשה בהיצע גם עיצוב מושך מדגימה זאת.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

הטעימה הראשונה שלנו מ-BYD החלה במתחם שדה התעופה בן גוריון, ועם הרכב החשוב בהיצע שלה בשוק המקומי. אטו 3 הוצג ב-2021 והוא לא רק הדגם החדש ב-BYD, אלא גם ראשון המבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית, וזו מכונה 'E3.0'. פלטפורמה זאת תשמש דגמים נוספים, ביניהם אלה שנחשפו לא מכבר: אטו 2 וסילס.  

כאן ועכשיו
BYD אטו 3 נאה מאוד לעין, בייחוד בצבע שונה מהלבן עימו התייצבו רוב הכלים. עם פס כסוף במקום שבכה וכונסי אוויר בפגוש נוצרת חזית חייכנית. מבנה הקורה האחורית וקו השמשה המטפס יוצרים קווים ספורטיביים. קו התאורה הדק מאחור, דומה לזה של דגמי EQ במרצדס.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

אטו 3 הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV), ולמרות שבסיס הגלגלים בצד הגדול (272 ס"מ) והאורך גם (456 ס"מ), הוא נראה קליל ואף קטן יחסית. בתוך הרכב שילוב נאה של גוונים ומשטחים, וגם אם איכות המרכיבים אינה אחידה המראה הכללי נעים.

העיצוב הולך רחוק, עם הרבה מאוד פריטים בעיצוב מקורי. כך בורר ההילוכים הנאה, הקונסולה שסביבו, פתחי האוורור או ידיות פתיחת הדלת. במסגרת התאים בדלתות חוטי גומי החוברים לרמקולים ומדמים מיתרי גיטרה, וזה אולי קצת מוגזם.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

בימים אלה, כאשר נערכת תחרות סמויה למי יש צג יותר גדול, לאטו 3 יש משהו להתגאות בו: במרכז סביבת הנהג צג "15.6 שנראה כמו אייפד ענק – ויש לו עוד: ניתן למקם אותו אנכית או אופקית ולעשות זאת בתפעול חשמלי; ללא ספק תכונה שתמשוך מאוד לקוחות רבים.

ובעניין זה, האבזור עשיר: בחוץ תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מצלמות היקפיות ובפנים גם תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים ובקרת אקלים. בעניין זה יצוין כי עוצמת הקירור לא הייתה אחידה.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

מאחורי ההגה מחוונים מוקרנים זעירים. תפעול מערך המידע דרכם לא נוח – גם כי לחצן אחד אחראי על פעולות שונות – וחיוויים רבים מוצגים באופן צפוף וקטנטן. למרות שפע אפשרויות הבחירה – משקל הגה, חדות דוושת הבלם בנוסף לשתי דרגות בלימה רגנרטיבית – ואולי בגללן, הנדסת האנוש אינה מדהימה, אלא שנעמיק בכך במבחן מלא.

גם מערכות הבטיחות לא הרשימו, בגלל פעולה לא ברורה בתיקון סטייה מנתיב ונטייה להפריז בצפצופים מטרידים, ולאלה הצטרפו צלילי איתות מעצבנים.

בנהיגה הקצרה יחסית נראה שמושב הנהג אינו מאוד נוח וכי תנוחת הנהיגה מעט נמוכה ביחס לרצפה. המרחב מאחור נראה סביר. לתא המטען נפח נאה של 440 ליטר.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

נעים כשנעים
לאטו 3 מנוע המייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ וההנעה קדמית; משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.3 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש. בהתנסות הראשונית עם הרכב מצאנו כי הביצועים נאותים, אך לא מסחררים, כמו בדגמים חשמליים אחרים (גם כאלה עם הספק לא רב במיוחד).

לאטו 3 סוללה של 60.4 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 420 ק"מ, והספק הטעינה המהירה עד 88 קילוואט. התקשינו לאפס את מחשב הדרך והחיוויים בו לא היו ברורים. כך או כך, מסלול ההשקה אפשר לבחון את נושא הטווח באופן חד-משמעי. ובכן, המרחק מנתב"ג לשחרות הוא 288 ק"מ והגענו לשם עם יתרה של 2% בסוללה ו-9 ק"מ במד הטווח. כך שאפשר לעגל לטווח של 300 ק"מ בין טעינות, וצריכה של 4.9 ק"מ/קוט"ש.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

הנסיעה הבין-עירונית הייתה נעימה בזכות מתלים בכיול רך. עם זאת, רצף שיבושים גרם לרכב להיות 'עסוק' ועל גלי כביש הריסון שלו לא הצטיין.

בהתרשמות ראשונה ומוגבלת עולה כי אטו 3 אינו מתעלה ביכולת הדינמית שלו. יחידת הכוח אינה מאתגרת לרוב את מכלולי השלדה, אך התגובות בעיקולים אינן ברורות תמיד וההגה חסר דיוק בפעולה.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

ממתינים למבחן
אותה נהיגה מהמרכז דרומה הייתה בבחינת טעימה ראשונה בלבד. היבואן טוען שהטווח ישתפר אחרי שהכלים, שהגיעו חדשים לגמרי, יעברו מספר תהליכי טעינה ופריקה.

סיכום אותו מפגש עם אטו 3 והתרשמות הנהיגה הקצרה עמו מעלה כי הוא רכב נאה מאוד בחוץ וגם בפנים, האבזור שלו עשיר ונוחות הנסיעה ברוב המתארים הבין-עירוניים טובה. מנגד, היכולת הדינמית בינונית ועניין הטווח מחייב המתנה לביצועים טובים יותר של הסוללה.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר

בהקשר הצרכני, יתרון משמעותי שיש לאטו 3 הוא בכך שהרכב זמין בהיקף גדול מאוד של כלים במלאי. מנגד, המחיר שלו, 165,000 שקלים ברמת הגימור 'דיזיין' שנבחנה, יקר לא במעט מהתחרה הישיר, ג'ילי גאומטרי C, שעל פניו מציע טווח גדול בהרבה. מבחן מלא בקרוב.

BYD אטו 3 - מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: תומר פדר